Σχολική Χρονιά: 2023-2024
Συντονίστριες: Ευανθία Χατζηνικολάου, Μαρία Δημητριάδου
Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: , Μαρία Μάινου, Ζωηρώ Χαραλάμπους, Δώρα Χριστοφή
Α. ΣΚΟΠΟΙ
Τα παιδιά:
- Να γνωρίσουν τη σκλαβωμένη γη μας, να διατηρήσουν ζωντανή τη μνήμη των κατεχόμενων εδαφών μας και να αναπτύξουν την επιθυμία και την αγωνιστικότητα για επιστροφή στις πατρογονικές μας εστίες.
- Να αποκτήσουν το πνεύμα της δημοκρατικότητας, της ειρήνης, της συνεργασίας των λαών, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της ανθρώπινης αλληλεγγύης και των ανθρωπιστικών αξιών.
Β. ΣΤΟΧΟΙ
Τα παιδιά:
- Να αναφέρουν, να βρίσκουν και να τοποθετούν στον χάρτη κατεχόμενα χωριά και πόλεις μας.
- Να δίνουν στοιχεία και πληροφορίες για τις σκλαβωμένες πόλεις, κωμοπόλεις και χωριά και να τις αξιοποιούν ορθά σε διάφορες περιστάσεις.
- Να γνωρίσουν σημαντικά ιστορικά και θρησκευτικά μνημεία της κατεχόμενης γης μας και να αντιληφθούν την αξία τους.
- Να γνωρίσουν τα ιστορικά γεγονότα που σχετίζονται με το πραξικόπημα και την εισβολή και να κατανοούν τις συνέπειες και τα καταστροφικά αποτελέσματα του διχασμού.
- Να κατανοούν και να χρησιμοποιούν ορθά λεξιλόγιο και έννοιες που έχουν σχέση με την εισβολή και την κατοχή στο νησί μας.
- Να γνωρίσουν το πολυποίκιλο της σύνθεσης της κυπριακής κοινωνίας (Ελληνοκύπριοι, Τουρκοκύπριοι, Μαρωνίτες, Αρμένιοι), τις σχέσεις τους (πριν από την εισβολή/τώρα) και να εργάζονται για την ειρηνική συμβίωση όλων των κατοίκων.
- Να αναγνωρίζουν και να σέβονται τα κρατικά μας σύμβολα.
- Να σέβονται την εθνική και θρησκευτική ταυτότητα των άλλων κοινοτήτων που ζουν στο νησί μας.
- Να γνωρίσουν την ιστορία, τις παραδόσεις, τα ήθη και έθιμα, φαγητά, κτλ. Κατεχόμενων περιοχών της Κύπρου.
- Να γνωρίσουν τον τρόπο ζωής των προσφύγων και τον τρόπο εκπαίδευσης των παιδιών μέσα στα αντίσκηνα.
- Να γνωρίσουν μερικές από τις προσπάθειες που γίνονται για λύση του κυπριακού προβλήματος και να ενημερωθούν για τα νέα δεδομένα π.χ. συνεχιζόμενες προκλήσεις, επικαιρότητα.
- Να προβληματίζονται και να νοιάζονται για το εθνικό μας πρόβλημα και να τοποθετούνται κριτικά έναντι του.
- Να καλλιεργήσουν την αγωνιστικότητά τους και τον πόθο τους για επιστροφή και επανένωση του νησιού.
- Να αναπτύξουν αγάπη προς την πατρίδα και την ελευθερία απαλλαγμένοι από σοβινιστικές τάσεις και μισαλλοδοξία.
Γ. ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ-ΔΡΑΣΕΙΣ (επιλογή)
- Δεκαπενθήμερο «Δεν Ξεχνώ» (13-24 Νοεμβρίου 2023)
- Ανάρτηση σε σχετική πινακίδα στην τάξη και στο σχολείο εργασιών, ποιημάτων, πανό με συνθήματα, τραγουδιών, κλπ. που αφορούν στα κατεχόμενα μέρη μας.
- Ενδοσχολικός διαγωνισμός δημιουργίας συγγραφής μονόλογου με θέμα «θύμησες» (Θα αποφασιστεί ο συγκεκριμένος τίτλος και τα κριτήρια, θα συσταθεί επιτροπή και θα δοθούν βραβεία).
- Πρόσκληση παππούδων, γιαγιάδων, συγγενών, που έχουν προσωπικές εμπειρίες από τον αγώνα της ΕΟΚΑ ή την τουρκική εισβολή.
- Εκδήλωση για το «Δεν Ξεχνώ»
Δ. ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ
- Μουσείο Αγώνα
- Φυλακισμένα Μνήματα
- Οδόφραγμα Λήδρα Πάλας
- Εκκλησάκι αγνοουμένων (Αγίου Αλεξάνδρου) στα Πυργά
- Προσφυγικός συνοικισμός
- Τύμβος Μακεδονίτισσας
- Δημαρχείο Κερύνειας, Καραβά, κτλ
- Ερευνητικό κέντρο τεχνών Σεβέρη
Ε. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
ΕΡΕΥΝΕΣ-ΜΕΛΕΤΕΣ
|
ΤΑΞΕΙΣ |
|
|
|
|
|
|
ΕΛΛΗΝΙΚΑ
|
ΤΑΞΕΙΣ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Όλο το σχολείο |
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ
|
ΤΑΞΕΙΣ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ΜΟΥΣΙΚΗ
|
ΤΑΞΕΙΣ |
|
|
|
|
|
|
ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΜΟΥ/ ΙΣΤΟΡΙΑ
|
ΤΑΞΕΙΣ |
Παιχνίδια με τον χάρτη της Κύπρου |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ
|
ΤΑΞΕΙΣ |
|
|
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
|
ΤΑΞΕΙΣ |
|
|
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
|
ΤΑΞΕΙΣ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ΤΕΧΝΗ
|
ΤΑΞΕΙΣ |
|
|
|
|
|
|
Ζ. ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ
1η Οκτωβρίου
28η Οκτωβρίου
Μέρα Αγνοουμένων – 29 Οκτωβρίου
7-18 Νοεμβρίου ( δεκαπενθήμερο Δεν Ξεχνώ)
Γιορτή Απ. Αντρέα
Γρηγόρης Αυξεντίου- 3 Μαρτίου
Ευαγόρας Παλληκαρίδης -14 Μαρτίου
25η Μαρτίου – 9η Ιουλίου
1η Απριλίου
ΣΤ. ΧΡΗΣΙΜΟ ΥΛΙΚΟ
1. Μουσική: Προτεινόμενα cd και τραγούδια
- Των Αθανάτων
- Το Άξιον Εστί
- Τα τραγούδια της προσφυγιάς
- 18 Λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας – Επιτάφιος
- Τραγούδια για την Κύπρο
- Ες γην εναλίαν Κύπρον (Γ. Νταλάρας)
- Καρτερούμεν μέρα-νύχτα
- Λογαριάσατε λάθος, κλπ
- Το σπίτι μου
- Ελεύθερος
- Κερύνεια
- Αμμόχωστος, χώμα που περπάτησα
2. Ταινίες:
- Αττίλας 74 . Προτεινόμενες σκηνές:
- Αναμονή αιχμαλώτων 24:20
- Η ζωή των προσφύγων στους καταυλισμούς 28:11
- Επιστροφή αιχμαλώτων 38:25
- Κάσιαλος 1:15:30
- Παλαίκυθρο 1:18:30
- Ο Μακάριος εξιστορεί την τραγωδία της Κύπρου (διάρκεια 44 λεπτά)
- Περί Κύπρου (Υπάρχει βίντεο για την Κερύνεια)
3. Ντοκουμέντα:
- Ιούλιος 1974 – Φιλελεύθερος
- «Εισβολή 1974, ντοκουμέντο» - ΡΙΚ
4. Προτεινόμενα κείμενα:
Α. Για πραξικόπημα
α) Ερπύστριες (Από το Βιβλίο "Δεν Ξεχνώ και αγωνίζομαι" Ε΄-Στ΄ σελ. 20)
β) Οι τέσσερις του Άη Γιάννη στη Λάρνακα του Γεωργίου Σ. Γεωργίου
γ) Δεν ξεχνώ (Από το Βιβλίο "Δεν Ξεχνώ και αγωνίζομαι" Ε΄-Στ΄ σελ. 21)
δ) Το πραξικόπημα και η εισβολή (Από το Βιβλίο «Ελάτε να γνωρίσουμε την Κύπρο», σελ. 49)
ε) Το πραξικόπημα και η τουρκική εισβολή (Από το Βιβλίο «Ιστορία της Κύπρου», Ε΄-Στ΄ σελ. 125)
Β. Για Τουρκική Εισβολή
α) Το ξεσπίτωμα (Από το Κυπριακό Ανθολόγιο Μέρος Β΄ σελ. 218 – 219)
β) Αύγουστος 1974 – Κάτι αλησμόνητο από τη ζωή μου (Από το περιοδικό "Κυνηγημένα πουλιά " σελ. 17 – 20)
γ) Ένα βροχερό απόγευμα στο σχολικό αντίσκηνο (Από το περιοδικό "Κυνηγημένα πουλιά " σελ. 59 - 60)
δ) Σκλαβιά – Μην κλαις και θα γυρίσουμε (Από το Βιβλίο "Δεν Ξεχνώ και αγωνίζομαι" Ε΄-Στ΄ σελ. 37)
ε) Ένας αγνοούμενος (Από το Βιβλίο "Δεν Ξεχνώ και αγωνίζομαι" Ε΄-Στ΄ σελ. 34)
στ) Προσφυγόπουλο τα Κύπρου
ζ) Πραξικόπημα-Εισβολή-Προσφυγιά (Από το Βιβλίο "Δεν Ξεχνώ και αγωνίζομαι" Γ΄-Δ΄ σελ. 17-38)
η) Αγνοούμενοι (Από το Βιβλίο "Δεν Ξεχνώ και Αγωνίζομαι" Γ΄-Δ΄ σελ. 39-47)
θ)Τουρκική εισβολή (Από το Βιβλίο «Γνωρίζω, Δεν Ξεχνώ και Αγωνίζομαι», Α΄-Β΄, σελ. 75)
ι) Η μάνα του αγνοούμενου (Από το Βιβλίο «Γνωρίζω, Δεν Ξεχνώ και Αγωνίζομαι», Α΄-Β΄, σελ. 24)
κ) Το χωριό με τους πιο πολλούς αγνοούμενους (Από το Βιβλίο «Γνωρίζω, Δεν Ξεχνώ και Αγωνίζομαι», Α΄-Β΄, σελ. 25)
5. Αξιοποίηση ιστοσελίδας www.rizokarpason.com
6. Υλικό του Συμβουλίου Ιστορικής Μνήμης Αγώνα ΕΟΚΑ 1955-1959